Osnovni način da se izdvojite od mase jeste da načinite KONCEPT vašeg sveukupnog pristupa. Mnogi bendovi nabacaju sve što im padne šaka i, čak i ako imaju sve potrebne komponente, promotivni paket izgleda zbunjujuće i šuplje. Rješenje za ovo jeste da stvorite TEMU prezentacije koja će svaku stranicu učiniti prepoznatljivom kao stranicom iz VAŠEG paketa. Ovo često podrazumijeva poseban stil ili kolorit, ali može biti vezano i za ime benda. Igranje na ime benda može izgledati jeftino ili nepotrebno, ali morate učiniti sve da budete drugačiji i ostanete ljudima u sjećanju. Pazite da ime vašeg benda ne pobuđuje negativne konotacije. „Greška“ ili „No Value“ su imena koja definitivno treba izbjegavati iz prostog razloga što ih je jednostavno povezati u negativnom kontekstu sa muzikom koju svirate. Akronime isto tako treba izbjegavati. Sačekajte da postanete poznati i fanovi će sami skratiti vaše ime (RHCP, RATM, SOAD, …). Vratimo se na promotivni paket. Organizovan pristup sastavljanju pokazuje visok nivo ozbiljnosti, a samim tim i to da bend razmišljanja unaprijed. To vas već odvaja od amaterskih pokušaja.
Ključna komponenta za uspostavljanje profesionalnog imidža vašeg paketa je sadržina koju ste izabrali da stavite u promotivni paket. Budite realni u onome što si možete priuštiti, ali znajte da u muzičkoj industriji prvi utisak znači život ili smrt. Fotokopije moraju biti jasne, sve stranice moraju biti bez mrlja ili prljavštine. Preporučljivo je da sav materijal bude složen u fasciklu, ali nije obavezno. Upotreba posebno skupih dijelova promotivnog paketa može vas učiti totalno drugačijim od drugih. Navest ću primjer talijanskog bubnjara i njegovog albuma koji je pakovan u mješavinu pluta i kartona sa ekstra skupom štampom, ali ponovo razmislite šta si možete priuštiti.
Imajte na pameti vaš logotip. Logotipe je jednostavno primijetiti iz daljine i ne treba puno vremena da se procijene. Ljudi stiču dojam o vama na prvi pogled. Preporučljivo je da se logo uklapa u cjelokupni KONCEPT predstavljanja benda ili da KONCEPT gradite na logotipu koji već imate. Promjena logotipa nakon što ste ga jednom objavili dovodi da zabune i to treba izbjegavati. Po pitanju dizajna, pogledajte logotipe bendova koje volite. Šta vam zaokuplja pažnju? Pogledajte i logotipe bendova koje ne slušate ili čak ne volite. Koji vas elementi logotipa intrigiraju, a koji vas odbijaju? Kako god pravili vaš logotip, nemojte prestajati dok ne budete u potpunosti zadovoljni. Vaš logotip predstavlja vas i vašu muziku. Vjerovatno neko u vašem bendu ili krugu prijatelja ima dovoljno talenta da stvori logo, ali sofisticirani KONCEPTI mogu zahtijevati profesionalca. Sve zavisi od vaše financijske situacije, no i sa skromnim budžetom možete pronaći umjetnika koji će vaše ideje prebaciti na papir. Imajte na umu da studenti likovnih akademija mogu raditi jeftinije jer im se pruža mogućnost da popune svoj portfolio. Još jedna ideja koja je u praksi uspješno isprobana: raspišite konkurs među fanovima, u svojoj školi, fakultetu, … i ponudite neku simpatičnu nagradu. Zainteresovanima dajte da preslušaju vaše pjesme, pozovite ih na probu, neka vas upoznaju. Na jedan takav konkurs pristiglo je više od deset jako zanimljivih radova. Gotov logo možete upotrijebiti na memorandumima, na coveru demo CD-a, na vašim fotografijama, lista ide u nedogled. Logo je stvar koja ima skoro bezgraničnu upotrebu i dugoročno je veoma isplativa. I ni u kom slučaju ne kopirajte tuđe logotipe ili fontove, osim ako niste look-a-like bend. Izgleda patetično i govori da nemate mašte, a to ne želite postići.
Isto tako će i dobra promotivna fotografija donijeti dugoročne rezultate. I kao kod logotipa, vrijedi pregledati promotivne fotografije drugih bendova. Prelistajte muzičke magazine, pogledajte najave za koncerte. Kakve god vam kreativne ideje pale na pamet, ozbiljno ćete morati uzeti u obzir vaš budžet. Promotivna fotografija definitivno nije područje gdje si možete priuštiti uštedu i dozvoliti familiji i prijateljima da „okinu koju“, osim ako igrom slučaja nisu profesionalni fotografi. Još jedan put ćete morati tražiti okolo i opet imajte na umu studente ili članove foto klubova. Kada dođe do izrade fotografija znajte da je za štampane medije najbolja ona na „glossy“ (sjajnom) papiru u crno-bijeloj tehnici ili, ako je riječ o elektronskom formatu, minimalne rezolucije 300dpi. Jeftine kopije fotografije su dovoljne za distribuciju ostalim dijelovima muzičke industrije.
Kada smo završili sa glamuroznim stvarima, na red dolazi najčešće zapostavljani (čitaj: zlostavljani) element promotivnog paketa – pisana riječ. Prvi dio je biografija benda i muzičara uključenih u projekat. Kao i sve ostalo u paketu, biografija treba da bude kratka i jasna, nikako duža od jedne stranice. Ovdje je vaša šansa da igrate na kartu snage pojedinih članova, ali se nikako ne isplati biti neiskren. Jedan od načina da biografiju učinite zanimljivom jeste da koristite pseudonime i date tekstu oblik priče. Ovdje treba biti jako pažljiv budući da je moguće čitaoca odvesti na potpuno pogrešan trag. U svakom slučaju, savjetujem da pisanje povjerite nekom iskusnom jer su gramatičke i pravopisne greške u promotivnom paketu neoprostive.
I još jedna napomena u vezi biografije. Ne zaboravite da već na početku navedete kakvu muziku svirate i kakvu atmosferu pravite na koncertima. Ovo posebno zanima nas promotore. Nema mi ništa gore od čitanja cijele stranice teksta o promjenama članova benda, kada su snimili koju pjesmu i u kojem studiju, a nemam pojma šta sviraju. Navedite i planove za budućnost. Ovo iz razloga što ljudi vole posao ugovarati sa nekim ko razmišlja dalje od nosa, a pošto ste već pročitali ovaj tekst dovde, jedan ste od njih.
Nakon biografije slijedi lista činjenica i citata o vama. Ako tek počinjete sa karijerom nemate dovoljno niti činjenica niti citata za odvojen list papira i to je u redu. Na kraju krajeva, kraće je bolje. Ljudi ne žele provoditi mnogo vremena čitajući. Ukoliko imate dovoljno istorije, pravilo jedne stranice teksta vrijedi i ovdje. Lista činjenica treba da sadrži povoljne cifre za vas, na primjer koliko publike privlačite na vaše koncerte, nabrojte festivale na kojima ste svirali, velika imena kojima ste bili predgupa, turneje koje ste imali. Opet, ne isplati se lagati. Ako neko uradi domaću zadaću izgubit ćete moguću zaradu zbog varanja. Ovdje ću navesti jedan stvarni slučaj. Zove me booking agent jednog odnedavno veoma poznatog BH benda i traži za svirku cifru sa tri nule. Naravno da odbijam jer naš klub to ne može podnijeti. Booking agent kaže da će nazvati za koji dan „dok vidi sa momcima može li se ići na nešto nižu cifru“. Za tih par dana saznam da sviraju u jednom malom klubu u susjednoj državi i ne bude mi teško da nazovem vlasnika kojeg od prije znam, i pitam ga koliko im plaća. Nisam se mnogo iznenadio kada sam saznao da sviraju za skoro deset puta niži honorar od onoga što su nama tražili. Naravno da nikada neće svirati u našem klubu. Lista citata treba da sadrži recenzije vaših nastupa, albuma (ili demo materijala) i pozitivne izjave o vama od strane ljudi iz muzičke industrije. Ukoliko tek počinjete, kvalitetne izjave fanova sa raznih Internet foruma (jer se lako mogu provjeriti) su dobrodošle.
Ukoliko vaš promotivni paket pripremate za klub u kojem tražite svirku, dodajte jednu stranicu sa tehničkim detaljima. To podrazumijeva 1) listu kanala na mikseti (da bi tehničar u klubu tačno znao šta treba da ozvuči), 2) stage plan (da bi u klubu znali šta da očekuju kada se pojavite) (Slika 2) i 3) ostale detalje tipa: donosimo svoje bubnjeve, treba nam to i to, …
Naravno da je fokus vaše prezentacije muzika i ako to nemate urađeno kvalitetno niste spremni za slanje promotivnog paketa. Bespredmetno je napominjati da je profesionalno urađen demo neophodan, bilo na CD-u, bilo u MP3 formatu. Sjetite se da je „kratko“ veliki plus. To vrijedi i na ovom području i ograničite se na maksimalno tri pjesme.
Nekoliko stvari o demo snimku moram razjasniti. Šta znači profesionalno urađen demo snimak? Krenuti ću od omota CD-a. Da, CD treba da ima omot. Znam da to poskupljuje izradu, ali čuvam sve pristigle CD-ove i želim ih dugo vremena koristiti. Na omotu, može i rukom ispisano, treba da je ime benda, spisak (max) tri pjesme sa dužinom trajanja, kontakt podaci (nevjerovatno koliko mnogo bendova ovo zaboravi) i, ukoliko nije očito, o kojem se žanru muzike radi. Ukoliko ste na CD-u snimili MP3 format, fotografije i ostali materijal, naznačite to na omotu. Loše je staviti disk u player i dobiti poruku „no disc“. Na samom CD-u napišite ime benda. Što se samog snimka tiče, niko ne očekuje super-extra-mega produkciju sa neponovljivo-samo-za-vaš-vokal-osmišljenim reverbom. Demo snimak treba da pokaže šta i kako svirate, a ne koliko imate novca za snimanje. Uštimani instrumenti, sviranje u ritmu, vokal koji ne distonira, dobra dinamika, sve su to stvari koje je lijepo čuti. Najgora stvar koju možete uraditi jeste da u studiju snimite božanstvenu pjesmu sa nasnimljenim gitarskim mama-vidi-kako-sviram solo dionicama, semplovima, backvocalima, simfonijskim orkestrom u pozadini i onda to ne možete ponoviti na stageu. I jedna veoma, veoma važna napomena: u prvih deset sekundi pjesme slušalac odlučuje da li će je poslušati do kraja ili ne, da li mu se pjesma dopada ili ne.
Kada ste kompletirali paket, vrijeme je da ga upotrijebite. Radio stanice, klubovi, promotori, menadžeri, izdavači, novine i magazini su moguće destinacije. Ali prije nego što predate vašu kovertu na poštu, makar razmislite o slijedećih par činjenica. Oni koji primaju vaš paket dobivaju još tonu sličnih. Neće vam biti zahvalni ako traćite njihovo vrijeme sa nečim što ih u startu ne zanima. Najoriginalniji promotivni paket pop benda neće dobro proći u redakciji Metal Hammera. Primalac vašeg paketa mora jasno biti naznačen na koverti. Ako ništa drugo, ono se bar neće smucati po kancelarijama dok ne dođe u prave ruke. Pisanje nečijeg imena i prezimena na koverti traje desetak sekundi, ali ako pismo ne adresirate na nekoga određenog, niko određen se neće potruditi da ga pregleda. Možete pronaći osobu kojoj ćete uputiti pismo kroz muzičke publikacije, web stranice ili raspitati se direktno telefonom. Kontaktiranje osobe telefonom je način da ostavite prvi utisak čak i prije „prvog“ pravog utiska. Uvijek se vladajte uljudno kada razgovarate sa ljudima iz kompanije sa kojom očekujete posao u budućnosti, bez obzira na kojem su nivou zaposleni.
Ustanovili ste ko ima interes za vaš žanr muzike, ko je odgovarajuća kontakt osoba i spremni ste poslati vaš promotivni paket. Prije nego ga ubacite u poštansko sanduče (ili još bolje pošaljete preporučeno), provjerite još jedan put da li je sve na broju i da li treba obnoviti neke informacije. Ponavljam, još jednom provjerite da li su vaši kontakt podaci navedeni na svakom dijelu materijala. Koliko god bili zainteresovani za vas u nekom klubu, ne mogu vas kontaktirati ako su izgubili jedan jedini papir iz vašeg paketa na kojem su bili telefoni i e-mail adresa.
Evo kratke liste za provjeru:
– audio snimak maksimalno tri pjesme (najkraću, najmelodičniju pjesmu stavite prvu)
– biografija
– lista činjenica i citata
– tehničke informacije i stage plan (ovaj dio šaljete samo klubovima i festivalima)
– fotografija
– kontakt podaci na svakom pojedinom komadu iz paketa
– logo na što više mjesta
– provjerite da nema pravopisnih i gramatičkih grešaka
Ako ste vaš štampani materijal uradili na računaru i sve ste lijepo upakovali, napišite rukom kratko pismo (sjećate li se kako se to radi?) u kojem se zahvaljujete osobi na odvojenom vremenu i napomenite da ćete uskoro nazvati telefonom da provjerite da li je vaš materijal stigao. I ne zaboravite nazvati. E-mail poruke, za koje vrijedi sve gore navedeno, su dobre za uspostavljanje prvog kontakta, ali ih izbjegavajte za slanje promotivnog materijala jer nikada ne znate čiji računar i kada će krahirati. Također izbjegavajte kada god možete slanje poruka tipa: „možete downloadovati sa naše web stranice…“. Ljudi nemaju vremena za to, a i ne žele trošiti svoj novac. Ipak oni vama trebaju, ne vi njima. SMS poruke ne koristite NIKADA.
Dugoročno gledano, isplati se odvojiti kvalitetno vrijeme za izradu promotivnog paketa i unajmiti profesionalce kad god je to moguće da izbjegnete traljav izgled. U tom slučaju, ko god vas odbije pregledavši ga, nema nikakvog izgovora.
Sada se prihvatite posla, pregledajte vaš promotivni materijal postavljen na ovu stranicu, poskidajte sve što ne govori da ste najbolji, najprofesionalniji bend na svijetu. Zatim postavite nove fotografije i napišite novi, najbolji tekst koji izdavačima govori da vrijedi uložiti novac u vas i nama promotorima da se počnemo grabiti da svirate baš u našem klubu.
U narednom članku ću pisati o demo snimcima. Pripremite se za radikalne promjene u vašem pogledu na demo snimak i način na koji on nastaje.
[URL=http://img432.imageshack.us/my.php?image=column1pic21al2.jpg][IMG]http://img432.imageshack.us/img432/7263/column1pic21al2.th.jpg[/IMG][/URL]
super– ej posjeti i ti moj…….
hehehehehe…
sad ti ko fol pametan….
heheh nemoj me tjerati da se izrazavam vidi nemogu te zvati nego molim te da se pojavis u Sarajevu sljedeci vikend s Linkyem i ostalom klapom jer je Nikoli rodendan ! hehe nego naravno Pametnica 😉
probacu, nemogu ti nista obecat…..
neam love stari, kriza me maznla….. opet…. 😉
svaka cast dobar blog !